mandag 14. september 2009

09-14.09 - Skogsfugljakt på Rena

Hei igjen!
Da har jeg akkurat kommet hjem fra noen flotte dager i skogen på jakt etter skogsfugl og opplevelser. Jeg ankom koia i Rendalen på onsdag for å gjøre istand til den viktige jaktstarten på torsdag morgen kl 06.00. Jeg har vært så heldig å få lov til å jakte sammen med Ove Fjellhaug som har vært i samme terrenget i 17 år. Han har fått god kjennskap til hvor fugl sitter og mange gode historier om opplevelser fra dette terrenget.
Terrenget er utrolig bra, med små vann, tette og noen åpne skogspartier. Vi jakter på 15.000 mål så vi kan variere mye i løpet av en uke.

Torsdagen stod vi opp forventningsfulle og gikk ut ca kl 07.00. Etter morgenøkta hadde Ove skutt en røy, mens jeg så ikke ei fugl! Etter en "cowboy strekk" gikk vi ut igjen og kom inn i et parti med mye fugl. Fuglen var svært var og lettet på avstand. Sira (min engelske setter) hadde problemer med å få fast stand når fuglen er så "lett" som den var denne ettermiddagen. Etter en fin stand av Sira fikk jeg skutt på en orrfugl, men pga tett skog falt dessverre ikke fuglen. Like etterpå fikk Sira en fin stand til, men da fuglen lettet stod Sira i skuddlinjen slik til at jeg ikke fik skutt.

Fredag morgen var fattig på fugl. Om ettermiddagen kom Niels Henrik (sønn) og Jonas (sønn av Ove) oppover for å være med i week-enden. Lørdag ble en spennende dag med flere fuglesituasjoner. På slutten av dagen fikk skutt en feit røy. Morro!

Søndag startet bra for Ove, han skjøt en flott tiur på 4,8 kg ! En slik fangst gjør hele jaktturen komplett. Guttene dro hjem søndag formiddag, mens Ove og jeg tok en ettermiddagstur. Jeg fikk en flott tiur opplevelse, men igjen var fuglen svært var og tiuren forsvant før jeg fikk satt inn et ordentlig skudd.

Mandag ettermiddag reiste vi hjem svært fornøyde etter en flott tur med fint vær nesten hele tiden. I år var det mindre fugl enn i fjor. Vi fikk tilsammen 5 fugl på 4 dager (Ove 4 og jeg 1).





Koia vi leier


Inni koia, enkelt og greit


Jegern og Sira


Middag i det fri


Farsan og guttungen på en høyde inni skogen


Stolt jeger


Stor var tiuren


Utsikt fra koia

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar